Na tropie najbardziej tajemniczego polskiego pisarza. Ma trzy oblicza: Aleksander Głowacki, Jan w Oleju, Bolesław Prus. Rozproszone ślady jego biografii odnaleźć można nie tylko w archiwach i źródłach z epoki, ale przede wszystkim przemycone w jego twórczości. To z niej można się o nim dowiedzieć rzeczy najważniejszych, jakby grał z czytelnikiem w kotka i myszkę. Monika Piątkowska, łącząc temperament detektywa z wnikliwością psychologa, przeprowadza drobiazgowe śledztwo i tworzy pełnowymiarowy portret pisarza genialnego i nie docenianego przez współczesnych, prześladowanego przez liczne manie, otoczonego kobietami i owładniętego szaleńczą zazdrością o sławę Sienkiewicza. Prus, którego dzięki niej poznajemy, nie jest spiżową figurą na postumencie, lecz prowadzącym podwójne życie, targanym namiętnościami człowiekiem z krwi i kości. Monika Piątkowska - dziennikarka, pisarka. Studiowała na Uniwersytecie Jagiellońskim dziennikarstwo i politologię, pracowała w dziale reportażu "Gazety Wyborczej". Autorka Życia przestępczego w przedwojennej Polsce, powieści Krakowska żałoba, zbioru opowiadań Nikczemne historie oraz zbiorów felietonów Talki w wielkim mieście, Talki z resztą (wraz z mężem Leszkiem Talko).
UWAGI:
Bolesław Prus, pseudonim, właściwa nawa Aleksander Głowacki. Bibliografia na stronach 483-[490]. Indeks. Żródła cytatów z utworów Bolesława Prusa" strony 479-[481].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niezwykły portret najwybitniejszej polskiej reporterki Hanny Krall a zarazem przewodnik po jej warsztacie, książkach i życiu. Autor - Jacek Antczak skomponował go z wywiadów i rozmów z autorką "Zdążyć przed Panem Bogiem" i "Białej Marii". Czytelnicy książek Krall znajdą tu opowieść o początkach jej twórczości, komentarze i dalsze ciągi wielu opisywanych przez nią historii.
Szczęście zaczyna się wtedy, gdy jesteśmy komuś potrzebni. Meredith żyje tylko przeszłością. Niegdyś gwiazda Hollywood, uwielbiana przez miliony, mieszka teraz z dwójką opiekunów w kamiennej willi w San Francisco. Jej życie naznaczyła osobista tragedia, która przerwała imponującą karierę kobiety i odseparowała ją od rodziny. Meredith nie wierzy, że los może szykować dla niej coś dobrego. Pielęgnuje wspomnienia odległych czasów i własną dojmującą samotność. Wtedy przychodzi kolejny cios. Upalne kalifornijskie lato przerywa kataklizm - trzęsienie ziemi o niespodziewanej sile. Meredith bez wahania przyjmuje do swojej willi okolicznych mieszkańców, którzy stracili cały dobytek. Nareszcie czuje się potrzebna. W posiadłości spotkają się piękna dziewczyna, która szuka szczęścia w ramionach nieodpowiednich mężczyzn, lekarz borykający się z problemami rodzinnymi i młody pisarz o wielkim sercu. Gdy zaczną opowiadać swoje historie, los zbliży ich do siebie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pasjonująca książka opowiada historię "niewidzialnej kobiety" - młodej aktorki, wielkiej miłości Charlesa Dickensa. Po śmierci sławnego "opiekuna" Ellen Ternan stworzyła sobie nową, wymyśloną biografię i tożsamość, wyszła za mąż, urodziła dwoje dzieci. Konsekwentnie ukrywała przed otoczeniem prawdziwą przeszłość - trwający 14 lat związek z Dickensem oraz fakt, że pochodziła z aktorskiej rodziny. Większość dokumentów, w tym korespondencja między kochankami, została zniszczona. Zarówno rodzina Ellen, jak i przyjaciele pisarza przez długie lata utrzymywali zmowę milczenia na temat podwójnego życia Dickensa - pisarza uchodzącego za wzór mieszczańskich cnót. Teraz nareszcie możemy poznać tę historię pełną namiętności i "smaczków" z epoki wiktoriańskiej.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The invisible woman. U góry okł.: Tajemnica wielkiej miłości pisarza moralisty. U dołu s. tyt.: Świat Książki. Bibliogr. s. 411-415. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zbiór błyskotliwych tekstów, w których autorka ujawnia swój kolejny talent - publicystyczny. Pisze wbrew stereotypom, wbrew konwencjom obyczajowym i estetycznym. Zaskakuje i bawi czytelnika, a przede wszystkim nie nudzi go, opisując ikony popkultury, półlesbijki z haremu i namolne feministki, wyobraźnię Nobakowa, nieśmiałość Wittgesteina. Te publiczne wypowiedzi Gretkowskiej są dla jednych dowcipną, trafną analizą absurdów i zjawisk kulturalno - społecznych, a dla innych prowokacją i powodem podania autorki do sądu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Korespondencja zebrana w książce Strach jest grzechem stanowi świadectwo życia kobiety, która zaznała takich samych udręk, jak inni. Kobiety rozdartej między pragnieniem niezależności a potrzebą znalezienia oparcia w innych, między przyjemnością, jaką daje pasjonująca praca, a lękiem, że obowiązki zawodowe pochłoną czas prywatny. Te listy są również nadzwyczajną lekcją sztuki pisania nawet wtedy, gdy zawierają tylko prośby o książki albo gdy jest w nich mowa o puszkach sardynek.
Oriana Fallaci nienawidziła pisania listów, bo kradły jej cenny czas niezbędny do pracy nad książkami. A jednak nikt bardziej od niej nie związał swojego nazwiska z epistolografią. Od czasów dziennikarskiego debiutu prowadziła intensywną korespondencję, publiczną i prywatną, z ważnymi politykami, ludźmi kultury, publicystami, od Andreottiego do Nenniego, od Ingrid Bergman do Shirley McLaine, od Henry`ego Kissingera do Fidela Castro. Za każdym razem list poprzedzały trzy, cztery brudnopisy, niemal zawsze podpisane, ponieważ pragnęła mieć jasne wyobrażenie o tym, co zobaczy jej rozmówca, kiedy otworzy kopertę. Brudnopisy przechowywała, aby zostawić jakiś ślad wymiany listów. Dzięki nadzwyczaj starannej archiwizacji prywatnych zapisków, spośród setek listów pisanych do przyjaciół i kolegów, rodziny i polityków, wybrano te najbardziej znaczące, które pozwoliły opowiedzieć życie Fallaci za pośrednictwem jej żywego głosu. fragment książki
UWAGI:
Bibliografia na stronach 299-306.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 010583 od dnia:2022-10-31 Przetrzymana, termin minął: 2022-11-30
Zbigniew Cybulski Edward Stachura Wiesław Dymny Teresa Tuszyńska Ich świetnie zapowiadające się kariery zniszczyło burzliwe życie prywatne, alkohol i często tragiczna, przedwczesna śmierć.
Sławomir Koper opowiada o niespełnionych nadziejach i ogromnych talentach, którym nigdy nie było dane się rozwinąć.
UWAGI:
Bibliogr. s. 299-304.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Alina przyjeżdża do Szczecinka, żeby odwiedzić przyjaciółkę Edytę, która podczas rejsu żaglówką wpadła do wody i teraz leży pogrążona w śpiączce. Kiedy wydarzył się feralny wypadek, Edyta pracowała nad książką, przełomową dla swojej kariery. Alina, namówiona przez męża Edyty i wspólną znajomą, postanawia dokończyć powieść, by przyjaciółka nie straciła życiowej szansy na bestseller. Książka musi być oddana wydawcy już niedługo, niewiele zostało do napisania, ale akcja jest tak błyskotliwa, skomplikowana, a jednocześnie wciągająca, że zakończenia nie może dopisać nikt przypadkowy. To, że Alina zawodowo jest profilerką, pomoże jej rozszyfrować fakty, zorientować się, kto w rzeczywistości jest pierwowzorem powieściowych bohaterów, i stworzyć zakończenie zgodne z zamierzeniami Edyty. Pracując nad książką, Alina odnowi przyjaźnie sprzed lat, doceni życie rodzinne i towarzyskie, a także spotka kogoś, dla kogo jej serce zabije mocniej. Jednak odkryje także tajemnice, które mieszkańcy malowniczego miasteczka leżącego nad jeziorem woleliby zachować dla siebie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zaginiony pisarz Franz J. Lunde pozostawia po sobie niedokończoną powieść pod tytułem "Ostatnie dni i śmierć literata". Tekst, który zdaje się niepokojącym obrazem własnych doświadczeń Lundego, trafia w ręce komisarza Gunnara Barbarottiego. Barbarotti zagłębia się w to niechętnie - ma ważniejsze sprawy na głowie, a na świecie właśnie wybucha pandemia. W świecie pisania najwyraźniej jednak dzieją się dziwne rzeczy. Czemu Lunden opisuje morderstwo doskonałe tak, jakby w nim uczestniczył? I dlaczego określa swoje alter ego narcyzem i psychopatą? Literacka zagadka będzie musiała zaczekać na swoje mroczne wyjaśnienie.
UWAGI:
Stanowi część 7. cyklu krymianlnego o Gunnarze Barbarottim, część 1. pt.: Człowiek bez psa, część 6. pt.: Smętny szofer z Alster.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni